PEF-Mätare!

Hej!
Här kommer inlägget om PEF-mätaren som jag lova igår.  
Så här ser mätaren ut. Man blåser i den för att se hur ens lungkapaciteten ligger till. Det är markerat från 60l/min till 800l/min. För en 20 årig tjej ska värdet vara ca 490l/min. Om man har astma och blåser under 50% av de normala vädret, bör man avstå från konditionsträning. Men lätt styrka går bra att göra. De rekommenderas att man ligger på minst 80%. Annars ökar risken för en astma attack större.

Steg 1: 
Man tömmer lungorna med luft helt och hållet genom att blåsa ut luften utanför mätaren, sen tar man ett djupt andetag.

Steg 3:
Man för mätaren till munnen och blåser ut allt va man kan.

Steg 4: 
Man läser av värdet på mätaren och skriver upp det. Man gör om hela prossesen tre gånger. Skriv sedan ner det bästa värdet du fick. 

Detta gör man varje morgon/kväll och även innan man ska träna. 
Här är en länk till dom rekommenderade PEF värderna.
http://icd.internetmedicin.se/tolkning/PEF


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

edquistservold.blogg.se

Min andra halva, familjen, träningen och skolan. NAPRAPATHÖGSKOLAN

RSS 2.0