Logoped!

Hej! 
Här kommer inlägget som jag lovade, om vad jag gör när jag är hos min logoped.

Första gången jag va hos henne jobbade vi mycket att jag skulle klara av att andas ända ner i magen och inte korta andetag som jag gjorde. Så vi började med att jag låg på rygg och hade en tung bok på magen som jag skulle få upp när jag andades in utan att lyfta upp bröstet. 
Fick jobba väldigt mycket med det, för hade stora problem att andas ända ner till magen.
Den andra gången jag kom till henne började vi med att jag låg på rygg igen, men jag hade blivit bättre så fick börja sitta och andas istället. Vi började även lite smått med att jag skulle handas ut två korta och sen ökad vi till tre korta.
Den tredje gången jag var där så började vi göra ljud när jag andades ut som sss och hhh och flera korta. Vi spelade även in när jag gör övningarna så jag kan sitta hemma och öva. 
Nu igår när jag va hos henne fortsatte vi med olika ljud men började även med att säga olika vokaler. Just för jag ska ta hjälp med stödet jag får från magen när jag pratar så jag inte anstränger mina stämband för mycket. 
Eftersom jag antagligen har knutar på stämbanden, så vi försöker träna bort de så jag slipper opereras. 
Men vi jobbar även med att jag ska djupa andetag och andas ner till magen så den lyft upp. Och inte som jag brukar göra, brukar knapp andas och om jag gör de så är de korta andetag som bara är ner till bröstet. 
Om jag blir bra med att andas bättre kommer de bli en fördel under löpningen för mig, eftersom jag får mer syre i kroppen och kanske till och med hjälper min astma. 
Detta va en väldigt kort förklaring va jag gör hos min logoped. Men är svårt att förklara.. Men ska börja skriva från varje gång jag har vart hos henne så kanske de blir lite lättare. Och sen ta kort när jag gör övningarna jag har. 

Nu tänkte jag sova, imorn blir de plugg, plugg och träna:) 
Gonatt! Puss 
en bild på mig och min syster, från förra året! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

edquistservold.blogg.se

Min andra halva, familjen, träningen och skolan. NAPRAPATHÖGSKOLAN

RSS 2.0